Marktonderzoek in 15 minuten – deel 3

Hoe vaak zoeken mensen naar jouw oplossing?

In deel 1 waren we gestart om in hele korte tijd een marktonderzoek te doen. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”. We kwamen in deel 2 erachter dat het beter is om het idee aan te passen naar een App die websites interpreteert toen we gingen onderzoeken hoeveel content er per dag bij komt volgens Google. Read more

Wat investeerders vaak niet weten

Social media op waarde inschatten

Door mijn focus op StartUps, investeerders en lanceringen is het mij opgevallen dat de meeste investeerders nog geen duidelijk beeld hebben over de impact van social media op het rendement van hun investeringen. Hierdoor missen zij een enorme kans.

Read more

Slipstreamen: do or don’t?

Is dit een tactiek voor jou?

Een eigen bedachte term van mij is slipstreamen. Dan maak je gebruik van het bereik van een ander om er stiekem zelf van te profiteren. Ooit op mijn pad gekomen doordat ik geïnteresseerd was wat er allemaal gebeurde met Orkaan Sandy in 2012.

Read more

De kracht van indirecte Marketing

In mijn vak kom ik heel veel marketeers tegen. In de periode dat ik bij Just Connecting werkte heb ik zo honderden mensen opgeleid tot Social Media Manager. En heel vaak was het mij opgevallen dat marketeers geleerd hebben om hun doelgroep te omschrijven, te lokaliseren en te benaderen.

Read more

No Leads, No Pay

Als variant op No Cure, No Pay

Omdat ik heel veel vragen krijg over deze manier van werken heb ik er een blog aan gewijd. Sinds ik actief ben in de social media via mijn vorige bedrijf Just Connecting heb ik altijd er aan gewerkt om mijn klanten succesvol te maken via social media. Dat had verschillende vormen. Sommigen wilden hun reputatie beschermen, anderen wilden nieuw talent aantrekken maar de meesten wilde simpel gezegd “gewoon meer business, klanten of omzet”.

Read more

Marktonderzoek in 15 minuten – deel 2

Wat zegt Google er van?

In deel 1 las je al dat het mogelijk is om heel snel een marktonderzoek te doen naar jouw fantastische idee. Ik deed ook een oproep voor input. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”. Op basis daarvan ga ik deze reeks schrijven.

Read more

Marktonderzoek in 15 minuten – deel 1

Dus jij hebt een te gek idee? Check eerst even of er markt voor is!

Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem als jij: ik verzin ongeveer iedere week een nieuw bedrijf, dienst, app of andere oplossing. Ik heb intussen een methode ontwikkeld voor mijzelf, om in ongeveer 15 minuten te achterhalen of er überhaupt mensen op zitten te wachten, er al andere partijen zijn die de oplossing al hebben bedacht en of het concept dus levensvatbaar zou zijn!

Read more

Afrekenen op basis van een aandeel

Wat is het waard?

In de vorige 2 blogs heb ik laten zien waar je rekening mee kunt houden als je wilt afrekenen op basis van een uurtarief met een succes fee of op basis van leads.

Deze vorm is een stuk ingewikkelder want de opdrachtgever zal mogelijk overschatten wat de waarde is of zal worden van zijn/haar initiatief. Door de volgende parameters samen in te vullen kun je snel achterhalen of deze realistisch zijn.

Read more

Afrekenen op basis van Leads

Per stuk in plaats van per uur

In de vorige blog ging het over een variant (uurtarief + succes fee) op de traditionele manier van het werken op urenbasis. De voordelen van het afrekenen op basis van Leads, is dat de opdrachtgever alleen hoeft te betalen als er daadwerkelijk leads worden aangedragen. Dus No Cure No Pay. Of misschien wel beter: No Leads No Pay. Het nadeel voor de opdrachtgever is dat er ook meestal geen inspanningsverplichtingen zijn van de leadbrenger. Een combinatie met het vorige model is natuurlijk denkbaar.

Read more

Afrekenen op resultaat

Afwijken van uurtje-factuurtje?

Bedrijven zijn gewend om diensten af te nemen op urenbasis tegen een uurtarief of op projectbasis. Wat eigenlijk ook is gebaseerd op een schatting van het aantal uren maal uurtarief. In het laatste geval neemt de projectnemer het risico om meer uren te moeten uitvoeren dan deze te kunnen factureren. Het tegenovergestelde is natuurlijk ook mogelijk. Dat de projectnemer eerder klaar is.
Read more