Mijn laatste Blog

Veel mensen roepen dat bloggen héél erg belangrijk is (en kijken daar ook erg serieus bij). En dan vervolgen zij met dat “Content is King!” en “…als je niet blogt ben je knettergek want je mist heel veel kansen!”. En laat ik het daar niet mee eens zijn…

Geen zorgen ik bedoel met ‘Mijn laatste Blog’ niet dat ik geen artikelen meer ga schrijven. Echter zal ik dat minder vaak doen de komende periode. Feitelijk gezien is het wel even mijn laatste blog van 2016 om in 2017 het anders aan te pakken. Niet helemaal anders want het schrijven van blogs leidt tot een hoger website bezoek, meer geïnteresseerden en inderdaad, óók nog eens meer nieuwe klanten. Maar ik heb eens onderzocht hoe het zat met de effectiviteit van mijn oude aanpak.

Ik schrijf een blog, deel deze via social media en ca. 1,5% klikt op de link om het te lezen. In mijn geval niet erg zou je denken. Want doordat ik een heel hoog eigen bereik heb op Twitter (40.000 volgers) en met een paar retweetjes zo een paar honderdduizend accounts bereik (exposure) moet het wel goed komen? Toch?

bereik

 

Echter 2% van deze impressions worden daadwerkelijk gelezen en daarvan klikt dus maar 1,5%. Dus even een rekensommetje: 1,5 % van 2 % van 693306 = 207 klikjes.

Maar dan werk ik regelmatig voor bedrijven die een ‘iets minder groot’ bereik hebben. En dan heb je het over enkele klikjes en dan ontstaat het gevoel dat social media niet werkt. Voor hen pakken wij het dan ook anders aan en halen dan een CTR (Click Through Ratio = het gemiddelde aantal keren dat er op een link wordt geklikt) tussen de 40 % en 70 % !

Hoe? Door de Content naar de Context te brengen. Wij zoeken dan naar relevante conversaties (juist, daarom blijven we Twitter gebruiken!) en reageren dan subtiel. We leggen dus eerst contact en bij een hulpvraag verwijzen wij naar de blog. Dat dit werkt blijkt uit de hoge CTR en het leidt tot zeer tevreden klanten, die dat gaan rondvertellen en dat leidt ook weer tot nieuwe klanten.

Dus als ik al een blog schrijf deel ik deze nog steeds keurig via mijn social media kanalen (het kan immers geen kwaad) maar vervolgens breng ik de blog ook onder de aandacht. En misschien ben jij wel door mij benaderd via Twitter met deze blog. Geen zorgen: ik hoef of moet niks van je want je kunt uitstekend zelf bepalen of je mij nog nodig hebt.

Tags: , , , , , ,
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.