En opeens weet je het… je wordt gamedesigner!

Zonder grappen en grollen, bordspellen zijn altijd al een passie van mij geweest en ik wilde ooit een eigen bordspel bedenken en uitbrengen. Dus dat heb ik maar gedaan…Zoals je waarschijnlijk al door hebt (en zeker als je deze website bent doorgeakkerd) is dat ik heel veel dingen onderneem. Zo heb ik meerdere bedrijven, meerdere deelnemingen (in andere bedrijven/concepten) en barst ik van de creativiteit. Gelukkig heb ik ook het ‘daadkracht-gen’ meegekregen en ik wil daardoor mijn ideeën en concepten ook echt realiseren. Inmiddels heb ik een concept ontwikkeld om concepten te vermarkten (meer info over Concept Storms vind je hier). Ik wil je nu meenemen in mijn aanpak om in 2 weken tijd van idee tot realisatie te komen.

Inspiratie

Het begint bij mij altijd doordat ik ergens door word geïnspireerd. Als fervent bordspel-speler kijk ik heel vaak op YouTube naar de (p)reviews van The Dice Tower en ben ik een veelvuldige bezoeker van Boardgame Geek. De genre die ik persoonlijk heel leuk vind is Coöperatief waarin je samen tegen het spel speelt (zoals bij Flash Point en Time Stories). Maar ik vind ook het principe van PnP (Print and Play) erg leuk. Je kunt dan een spel downloaden als pdf en deze zelf (laten) printen en spelen voor een hele lage prijs (of soms zelfs gratis). En toen kwam ik PnP spel tegen genaamd Free Trader waarin een bepaalde systematiek zat wat mij inspireerde. Omdat ik 3 kinderen heb in de leeftijd vanaf 6 tm 11 jaar wilde ik het ook voor hen toegankelijk maken en ik kwam zo op een piraten/koopvaardijschepen thema uit. Doordat de speler de wind kunnen draaien ontdekken zij iedere keer een andere wereld en kunnen de andere spelers letterlijk van de Aarde vallen (want in die tijd dachten ze nog dat de Aarde zo plat was als een dubbeltje).

merchants of the sea

Twitst

Ik maakte dus een variant op een bestaand spel en mixte dat met spelelementen uit Puerto Rico en zelf bedachte mechanics. Mijn doel was om het zowel solo, met elkaar tegen het spel (coöperatief dus) en tegen elkaar te kunnen spelen.

Vertaalslag

Met Powerpoint, Shutterstock voor mooie afbeeldingen en een paar vrije uurtjes was het eerste prototype klaar en dat heb ik gewoon geprint op een kleurenprinter. Na wat solo testen heb ik mijn vaste groep, waarmee ik vaker bordspellen speel, gevraagd om ook mee te doen. Intussen ontving ik van hun nuttige feedback, paste ik de regels aan, verfijnde het 1 en ander en nu ben ik zo ver dat ik een compleet werkend bordspel heb: Merchants of the Sea (werktitel).

Publiceren

Nu ga ik mijn netwerk inzetten om de eerste 100 spellen te verkopen. Gewoon als download en compleet in doos € 49,95. Interesse? of stuur een e-mail

Update 4 aug 2016: Ik heb het spel nu ook aangeboden op Boardgamegeek.com (de grootste online verzameling van spellen/recensies) om de versie met de Nederlandstalige regels gratis aan te bieden als Print and Play (PnP) en met donaties de Engelstalige versie te (laten) maken.

Als ik er genoeg verkoop zoek ik wel een uitgever die de verdere vermarkting voor haar rekening kan nemen. En lukt het niet? Dan heb ik weer iets van mijn bucketlist afgestreept en kan ik sowieso mijn LinkedIn profiel  aanvullen met ‘Game Designer’.  😉

Deel deze blog via WhatsApp

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.