5 minuten – 5 seconden regel

Ik heb de afgelopen jaren mezelf aangeleerd om de vele mails, berichten op social media en andere taken via een bepaalde methodiek af te handelen. En je kunt je ook wel voorstellen dat als ik ergens als Keynote spreker sta, dat ik daarna heel veel verzoeken krijg om mijn netwerk in te zetten. Ik handel dit zo veel mogelijk af via de 5 minuten – 5 seconden regel.Dit doe ik binnen 5 seconden

Alles wat ik snel en binnen 5 seconden kan doen handel ik meteen af. Ook voor onbekenden die bijvoorbeeld een korte vraag stellen. Het kost simpelweg meer tijd om het uberhaupt op een todolijst te zetten. Dus ben je wat lang van stof en stuur je mij een e-mail met veel tekst, tja dan ga ik daar pas later op reageren (er zijn uitzonderingen daarop maar dat lees je later). Mailtjes deleten (spam) doe ik ook graag of afmelden van nieuwsbrieven of zoekfilters aanpassen.

Dit doe ik binnen 5 minuten

Mailtjes beantwoorden en mijn dagelijkse takenlijst vallen vaak binnen dit segment. Of social media checken (mentions en priveberichten) en opgeslagen searches (via een monitoringtool of Google Alerts) bekijken, er op reageren en/of aanpassen. Het accepteren van een LinkedIn uitnodiging en een bedankje sturen past ook perfect in die 5 minuten. Een blog schrijven kost meestal wat meer tijd dan het lezen van een artikel, blog of nieuwsbrief. Voor de duidelijkheid: per taak wil ik deze kunnen afhandelen binnen 5 minuten.

Duur het langer dan 5 minuten?

Dan moet ik het wel heel belangrijk vinden! 😉

Zaken zoals het promoten van mijn netwerk, mensen aan elkaar voorstellen en offertes opstellen kost veel tijd maar levert ook heel veel op. Periodiek een blog schrijven is op de lange termijn voor de vindbaarheid in Google ook heel belangrijk. Bij de uitnodigingen voor de vele kopjes koffie ben ik altijd kritisch (daarvoor heb ik ook Pick My Brain in het leven geroepen) want je kunt hier heel veel tijd aan kwijt zijn. Hetzelfde heb ik met netwerken. Ik sta natuurlijk veel liever voor een groep ondernemers dan dat ik 1 op 1 in gesprek ben.

Wat is jouw favoriete methode?

Laat je anders ook inspireren door Brian Balfour (VP of Growth van Sidekick) met zijn aanpak.

Tags: , ,
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.