1 op 1 of 1 too many?

Sinds ik actief ben in de social media help ik ondernemers om slim gebruik te maken van LinkedIn, Twitter, Facebook, Google Plus, Pinterest en Instagram. Nu heb ik de mazzel dat ik duizenden mensen heb getraind bij honderden bedrijven waardoor ik heel veel ervaring en inzichten heb opgedaan hoe het wel en niet moet. Deze vertaal ik door naar tactieken en zo leg ik bijvoorbeeld uit dat je eigenlijk bij alles twee woorden zou moeten toevoegen. Namelijk: via anderen. Dus je wilt nieuwe klanten aantrekken? Via anderen! Je wilt reclame maken voor wat je doet of aanbiedt? Via anderen! Hiermee bedoel ik dat een ander jou gerust wil helpen als jij tenminste hen helpt.

Een andere tactiek in het verlengde van ‘via anderen’? Geef datgene weg wat je zelf zou willen ontvangen (maar vraag er niet om!). Dus jij wilt gepromoot worden? Promoot anderen! Dus jij wilt nieuwsbrieflezers? Help anderen aan nieuwsbrieflezers!

Ik ken veel mensen die zich helemaal suf netwerken. Ze gaan van de ene netwerkbijeenkomst naar de andere. Zij slaan geen Open Coffee over en ze zijn vooral aan het uitleggen wat zij allemaal doen. Als ik hen was zou ik hun gesprekspartners uitleggen wanneer zij met hun toekomstige klant in aanraking zijn gekomen. Dit heet associatiemarketing. Want als ik zeg: Heerlijk, helder… dan kan jij hem gewoon aanvullen toch?

Daarom begin ik sinds 2009 steevast aan mijn presentaties met:

Ik leer bedrijven om te stoppen met verkopen

Ik wacht dan even 3 seconden om dat te laten landen. Om vervolgens toe te voegen:

Maar dan leer ik ze ook om social media te gebruiken om gekocht te worden! Waarom zou  je anderen moeten vertellen wat je doet als zij dat zelf ook kunnen verzinnen…?

In de meeste gevallen heb ik dan direct de aandacht en je kunt voorstellen dat de impact (en dus het resultaat dat men geïnteresseerd is) veel groter is als ik dit aan een groep vertel dan als ik 1 op 1 met iemand in gesprek ben. Mijn voorkeur gaat uit aan 1 too many. Dan word ik gelukkig al vaak gevraagd als spreker maar als ik voor KPN heel Nederland mag rondcrossen om op hun stands (Utrecht, Groningen, Enschede, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam) van de Week van de Ondernemer mag spreken dan kun je wel raden dat dat heel veel business oplevert! Uiteraard komt het 1 op 1 karakter daarna pas op gang maar dat scheelt heel veel werk.

In Eindhoven werden de volgende foto’s gemaakt en je ziet wat mijn rol is voor KPN? Mensen naar de beursstand trekken. Want iedereen denkt bij KPN:

ow, die doen iets met telecom en daar heb ik geen vragen over…

En dat terwijl zij veel meer doen op ICT gebied! Door mij komen de businesspartners van KPN met ondernemers in gesprek en passen ze eigenlijk alles toe wat ik ze heb geleerd:

  1. Via anderen (that’s me!)
  2. Geef datgene weg wat je zelf wilt ontvangen (een positief nieuw inzicht mede mogelijk gemaakt door KPN en daardoor vertel je dat door aan anderen)
  3. 1 too many (leidt tot 1 op 1)

21065138803_61001629b2_o 21674703972_9076ca6314_o 21686130195_4869f33eb3_o

16603188623_fc59a6d1a6_o 16990915807_6d6ae1801f_o 17010806700_f2238eba66_o 17197438036_c0ccae89bf_o 18633511698_39365e8ace_o 18638329530_60ee3d9575_o  18825994855_1202952d27_o 19067290120_f3db337487_o 19067290328_e2b04e80c6_o 19067290728_2f868ccfc1_o 19068746969_401988c1d0_o 19228809156_e5784be5a8_o 19248905122_996ef9391c_o 19258663641_9cec4bbb6c_o 21065138803_61001629b2_o 21674703972_9076ca6314_o 21686130195_4869f33eb3_o 22056625788_44eedddfc1_o 22218309076_674ddc66e5_o

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.