Marktonderzoek in 15 minuten – deel 8

Aan de hand van de Google Keyword Tool konden we al zien waar mensen naar op zoek zijn. In de meeste gevallen zijn de trefwoorden waar vaak op gezocht worden ook een veelgebruikt woord op Twitter. Oftewel, mensen praten er ook over. Qua bereik gebruikten we eerder al Tweetreach. Nu laat ik zien hoe je handmatig kunt zoeken op Twitter

In deel 1 waren we gestart om in hele korte tijd een marktonderzoek te doen. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”.

We kwamen in deel 2 erachter dat het beter is om het idee aan te passen naar een App die websites interpreteert toen we gingen onderzoeken hoeveel content er per dag bij komt volgens Google.

In deel 3 onderzochten we hoe vaak mensen Google gebruikten via de Google Keyword Tool.

In deel 4 bekeken we of er een opgaande of neergaande trend te waarnemen was via Google Trends.

In deel 5 zagen we aan de hand van Tweetreach of er heel veel (of juist niet) over het onderwerp wordt gesproken op Twitter.

In deel 6 hebben we het sentiment gechecked via Finchline.

In deel 7 vonden we de  accounts die verantwoordelijk waren voor de meeste retweets en favorites rondom een onderwerp

Dit is onze checklist met vetgedrukt het item die ik vandaag behandel:

  • Google zoekresultaten
  • Google Keyword Tool
  • Google Trends
  • Tweetreach
  • Finchline
  • Tweetchup
  • Zoekopdrachten in Twitter
  • Followerwonk
  • LinkedIn profielen & Groups

Zoekopdrachten in Twitter

Je kunt handmatig zoeken op twitter.com natuurlijk. Het nadeel is echter dat het bewerkelijk is, alhoewel je zoekopdrachten ook kunt opslaan. Toch begin ik hier omdat je een aantal parameters moet kennen.

1. We beginnen natuurlijk met de trefwoorden die we al eerder hebben gebruikt.
2. Maar je moet altijd even op ‘Alles’ klikken want standaard staan de resultaten gerangschikt op ‘Top’ en dus niet in chronologische volgorde

zoeken twitter 01

3. Dan ga je ook heel veel tweets vinden die niet relevant zijn zoals in bovenstaand voorbeeld vinden we een vertaal app. Deze sluit je uit met een min teken voor het woord wat niet relevant is.

zoeken twitter 02

In dit overzicht vinden we mogelijk meteen al de oplossing! Maar we gaan nog even stug door met ons voorbeeld.

Je kunt ook de resultaten aanpassen door ‘lang:nl’ toe te voegen door alleen tweets te vinden die in Nederlandse taal zijn verstuurd. Dit werkt niet vlekkeloos want ik heb zelf bijvoorbeeld de taalinstelling op Engels staan. Ook kun je near:plaatsnaam proberen om het te beperken tot een bepaalde regio. Beter werkt het geo zoeken via hootsuite. Zie daarvoor de blogreeks op Socialmediatactics.nl:

4. In onze zoektocht gaan we analyseren waar mensen over praten, naar zoeken en welke vergelijkingen ze maken. Om berichten te vinden die vaak een behoefte bevatten vind je door simpelweg het vraagteken toe te voegen in de zoekopdracht.

5. Maar je moet iedere keer wel weer even op ‘Alles’ klikken

zoeken twitter 03

Een snelle zoekmethode is door ‘filter:images’ toe te voegen aan de zoekopdracht. Dan zie je alleen maar afbeeldingen en dan kun je sneller een grote hoeveelheid informatie scannen:

zoeken twitter 04

Kom je geen relevante tweets tegen? Dan zal het lastig worden om op bestaande conversaties aan te haken om de doelgroep effectief te kunnen informeren.

De volgende blog laat zien hoe je de juiste twitteraccounts kunt vinden tijdens jouw marktonderzoek in 15 minuten!

Tags: , , , , , ,
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.