Marktonderzoek in 15 minuten – deel 7

Weet jij welke recente tweet over jouw onderwerp het vaakst is geretweet? (bonus: en weet je ook wie deze retweeters precies waren?). Lees snel verder want dan leg ik je Tweetchup uit!

In deel 1 waren we gestart om in hele korte tijd een marktonderzoek te doen. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”.

We kwamen in deel 2 erachter dat het beter is om het idee aan te passen naar een App die websites interpreteert toen we gingen onderzoeken hoeveel content er per dag bij komt volgens Google.

In deel 3 onderzochten we hoe vaak mensen Google gebruikten via de Google Keyword Tool.

In deel 4 bekeken we of er een opgaande of neergaande trend te waarnemen was via Google Trends.

In deel 5 zagen we aan de hand van Tweetreach of er heel veel (of juist niet) over het onderwerp wordt gesproken op Twitter.

In deel 6 hebben we het sentiment gechecked via Finchline.

Dit is onze checklist met vetgedrukt het item die ik vandaag behandel:

  • Google zoekresultaten
  • Google Keyword Tool
  • Google Trends
  • Tweetreach
  • Finchline
  • Tweetchup
  • Zoekopdrachten in Twitter
  • Followerwonk
  • LinkedIn profielen & Groups

Tweetchup

Voor ons marktonderzoek willen we uiteraard wel weten of ons onderwerp ‘retweetable content’ is. Oftewel, vinden anderen mensen het onderwerp zo interessant dat ze bereid zijn om tweets te herhalen nar hun eigen netwerk (retweeten dus).

Via Tweetchup kun je je eigen profiel checken:

connections tweetchup

Je kunt een twitteraccount van iemand anders opgeven (waarvan je vermoed dat deze gevolgd worden door jouw doelgroep):

profiles tweetchup

Maar het mooiste is dat je ook kunt zoeken op een trefwoord. Helaas worden alleen de laatste 1600 resultaten getoond desondanks je een lange periode kunt kiezen…

keywords tweetchup

En dan  kun je leuke dingen terugvinden! Zo kun je dus achterhalen welke tweet het vaaks geretweet is over jouw onderwerp. Een aardige indicator of jouw onderwerp veel mensen kan bereiken (check wel even of het sentiment een beetje positief of neutraal is!). Kijk ook meteen met een schuin oog naar het aantal favorites want daarmee geven mensen ook vaak aan dat de gedeelde content interessant wordt gevonden (je kunt het enigszins vergelijken met de Vind ik Leuk knop van Facebook):

most retweeted favorited tweetchup

Door op de datum van het bericht te klikken kom je op twitter uit bij dat specifieke bericht en kun je alle retweeters bekijken (en volgen!):

retweet tweetchup

retweeters tweetchup

Helemaal onderaan vind je nog een overzicht van veel gebruikte hashtags die bij jouw onderwerp horen:

hashtags tweetchup

De volgende blog laat zien hoe je slimme zoekopdrachten in Twitter kunt gebruiken tijdens jouw marktonderzoek in 15 minuten!

 

Tags: , , , , , ,
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.