Marktonderzoek in 15 minuten – deel 6

Dat er over jouw onderwerp wordt gesproken is natuurlijk al mooi. Want dan heb je voldoende aanleiding om er op te reageren. Maar zijn de gevonden conversaties nu positief, negatief of neutraal? Deze keren nemen we het sentiment ook mee in de beslissing om ons idee voort te zetten of niet.

In deel 1 waren we gestart om in hele korte tijd een marktonderzoek te doen. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”.

We kwamen in deel 2 erachter dat het beter is om het idee aan te passen naar een App die websites interpreteert toen we gingen onderzoeken hoeveel content er per dag bij komt volgens Google.

In deel 3 onderzochten we hoe vaak mensen Google gebruikten via de Google Keyword Tool.

In deel 4 bekeken we of er een opgaande of neergaande trend te waarnemen was via Google Trends.

In deel 5 zagen we aan de hand van Tweetreach of er heel veel (of juist niet) over het onderwerp wordt gesproken op Twitter.

Dit is onze checklist met vetgedrukt het item die ik vandaag behandel:

  • Google zoekresultaten
  • Google Keyword Tool
  • Google Trends
  • Tweetreach
  • Finchline
  • Tweetchup
  • Zoekopdrachten in Twitter
  • Followerwonk
  • LinkedIn profielen & Groups

Finchline

Deze media monitoring en analyse tool helpt bedrijven om te onderzoeken wat er over hen wordt gezegd op internet. Want ook bronnen buiten de social media (fora, blogs, etc) zijn natuurlijk handig om te tracken of er iets onaardigs of juist heel positief geschreven wordt op internet. Deze tool heeft echter een hele leuke gratis zoekfunctie die goed verstopt zit:

finchline explore

Via deze directe link kun je onbeperkt zoeken op trefwoorden. De resultaten zijn echter beperkt tot afgelopen week en niet alle gegevens kun je inzien maar ze geven net voldoende informatie:

resultaat finchline

  1. Je ziet hier op welke bronnen het woord het vaakst wordt gebruikt
  2. Een handige tagcloud met veel voorkomende woorden die je ook kunt meenemen in jouw onderzoek
  3. Een verkort overzicht van bronnen en de kleur geeft meteen het sentiment aan
  4. Het verloop van het sentiment per dag (zeker leuk om te checken bij grote evenementen, schandalen, webcare incidenten, etc)

Finchline heeft ook een betaalde versie en vooral de cloudtag ziet er dan visueel heel aantrekkelijk uit:

newscloud finchline

Toegegeven, het is wat kort door de bocht maar als je op een onderwerp zit waar alleen maar negatief over wordt gesproken, dan zal het positief beïnvloeden van anderen een redelijke uitdaging worden!

De volgende blog zal over Tweetchup gaan. Een twitteranalyse tool die meer diepgang kent dan je zou verwachten!

Tags: , , , , ,
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.