Wat investeerders vaak niet weten

Social media op waarde inschatten

Door mijn focus op StartUps, investeerders en lanceringen is het mij opgevallen dat de meeste investeerders nog geen duidelijk beeld hebben over de impact van social media op het rendement van hun investeringen. Hierdoor missen zij een enorme kans.

Ik zie voorbeelden voorbij komen waarbij een investeerder is ingestapt en geld heeft gestort bij een StartUp met een twitter account met slechts enkele twittervolgers. Investormatch heeft bijvoorbeeld bemiddeld bij de funding van Anna van Mills door haar in contact te brengen met een private investor. En dat is opvallend want:

  1. Het twitteraccount heeft nog heel weinig volgers (lees potentiële kopers)
  2. Het twitteraccount volgt zelf nog heel weinig andere twitteraccounts (door hen te volgen gaan zij ook terug volgen)
  3. Er is geen bio ingevuld
  4. De header is niet op maat gemaakt
  5. Er zijn geen lijsten aangemaakt (met blogs over fashion, beïnvloeders, prospect, media, etc)
  6. Er zijn geen berichten gefavoriet van mensen die over het merk of haar twitteren

twitteraccount anna van mills

Naast deze opmerkingen heb ik voor haar ook een korte screencast gemaakt (video opnamen van mijn scherm terwijl ik mondeling commentaar geef) met meer tips.

Zo maakte ik inzichtelijk met Tweetreach dat het bereik nog schrikbarend laag is.

tweetreach anna

En het is niet helemaal eerlijk om het met mijn account te vergelijken maar om je gewoon een idee te geven (het werkelijke aantal ligt 2x hoger maar tweetreach toont alleen de resultaten van de afgelopen 50 tweet):

tweetreach vincent

Dus voordat je een investeerder gaat benaderen zou ik als Startup tenminste het volgende geregeld hebben:

  • alle relevante accounts aangemaakt (en dus de naam veilig gesteld) op LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, Google Plus en eventueel Pinterest, Instagram, etc.
  • Op twitter tenminste een bereik hebben gecreëerd van 500 volgers
  • Op facebook tenminste een bereik hebben gecreëerd van 200 fans
  • Prospects al in kaart gebracht via Followerwonk (gratis) of SocialBro (niet gratis)
  • Monitoring ingeregeld om te achterhalen wie er over mijn StartUp praat
  • Contentstrategie bedacht en in werking gesteld
  • Een website (laten) bouwen die social media proof is (dus de website is responsive, bevat share buttons, follow me buttons en evt. een twitterstream)

Maar wat heb ik hier aan als investeerder?

Als je deze blog als investeerder leest ben ik je mogelijk al kwijt toen ik over twitter begon. Want twitter is toch onzin? Niet als je bedenkt dat twitter de beste leadgenerator is voor de B2C markt. Sterker nog, het is de enige social media waar je uitgebreid kunt zoeken naar conversaties (in een specifieke regio in een straal van 1 km desnoods) en daar meteen wat mee kunt doen. Lees: klanten binnenhalen. Echter, het blijft wel social media. Dus overdreven verkopen wordt niet op prijs gesteld. De kunst is om gekocht te worden door het initiatief te verleggen zodat de ander denkt: “hé, dit is interessant!”

Zeker interessant als je al rondloopt  met de volgende vragen:

  • In het ondernemersplan is een promotiebudget opgenomen maar je hebt geen enkel idee of deze verstandig wordt besteed in de social media?
  • Hoe beoordeel je of social media gaat renderen? Welke kengetallen zijn dan belangrijk? Hoe maak ik het meetbaar?
  • Van Twitter heb je wel eens gehoord maar waarom kan zo’n medium zo belangrijk zijn voor leadgeneratie? En, hoe werkt dat platform eigenlijk?
  • De ondernemer waarin je jouw geld hebt geïnvesteeerd gelooft niet zo in nieuwe media. Kun je wel beoordelen of dat verstandig is?
  • De lancering van een app, product, dienst of start-up is op handen of net geweest maar het bereik in de social media is minimaal? Check dat snel even door op www.tweetreach.com de (vrij unieke) bedrijfs-, product- of dienstnaam, knelpunt of oplossing in te typen. Is het bereik minder dan 100.000 impressies? Maak je dan zorgen. Niemand praat er dan over op twitter.
  • Je vindt jouw eigen reputatie en dat van jouw investeringen belangrijk? Maar je wilt leren hoe dat eenvoudig te monitoren?

Tijd voor actie?

 

Tags: , , , , , ,
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.