Slipstreamen: do or don’t?

Is dit een tactiek voor jou?

Een eigen bedachte term van mij is slipstreamen. Dan maak je gebruik van het bereik van een ander om er stiekem zelf van te profiteren. Ooit op mijn pad gekomen doordat ik geïnteresseerd was wat er allemaal gebeurde met Orkaan Sandy in 2012.

Als je destijds op google zocht op ‘hurricane Sandy’ dan werd je (in de Verenigde Staten) getrakteerd op ‘prachtige aanbiedingen’ van dakreparatie bedrijven, begrafenisondernemers (!), of andere storm en schade gerelateerde onderwerpen.

Op Orkaan Bertha die momenteel (begin augustus 2014) rondspookt zijn er nog geen sporen van profiteurs te vinden. Je kunt dat trouwens checken door gebruik te maken van de adpreview tool van Google Adwords. Met een gratis Google Adwords account kun je na inloggen er naar toe navigeren (1).

adwords 01

Dan zoek je vervolgens op het trefwoord (2) en pas je de instellingen aan naar de taal/locatie die je wilt onderzoeken.

adwords 02

In het resultaat zie je vervolgens dat je in een speciale modus zit (4) en dat er momenteel geen advertenties (5) worden getoond (en dat zou eventueel nog kunnen liggen aan het tijdverschil).

adwords 03

 

Zeer recent gebeurde het ook met het tragische verloop van MH17 in Oekraïne. Op NU.nl kwam onderstaand artikel dat men moest oppassen voor letstelschade advocaten.

nunl

Ik maak het zelf ook regelmatige mee dat ik een statusupdate of een blog plaats en dat er vervolgens mensen eronder gaan reageren om zichzelf te promoten.

linkedin status update

Dus slipstreamen is dan eigenlijk iets negatiefs toch? In mijn geval levert het weer inspiratie op om deze blog te schrijven. 😉

Maar het gebeurt ook op blogs van Marketingfacts natuurlijk over bijvoorbeeld ilegaal lezen van e-books. Daar reageerde Ed dan weer op met:

comment marketingfacts

Mijn advies is dat als je het doet, je beter geen reclame voor  jezelf maakt. Als je maar echt waarde toevoegt door te verwijzen naar een artikel, blog of video (van een ander!). Je valt dan evengoed op en als mensen getriggerd raken door jouw input zoeken ze je wel op.

Wat zijn jouw ervaringen met slipstreamen? Heb jij leuke of minder leuke voorbeelden gezien? Reageer dan gerust hieronder. Maar, geen reclame maken he? 😉

4 replies
  1. Jan Posdijk says:

    Grotendeels met je eens Vincent. M.i. zijn er een paar duidelijke do’s en don’ts en een groot grijs gebied ertussen.

    Duidelijke don’ts zijn wat mij betreft het profiteren van situaties waarbij persoonlijk leed, verlies of schade in het spel is. Denk hierbij aan je voorbeelden van rampen, zoals orkanen, tsunami, vliegtuig crash, etc. Op deze manier profiteren van het leed van anderen is niet alleen verwerpelijk, maar ook klilling voor je reputatie. Zie de negatieve reactis op posts van Amerikaanse bouwmarkten na de orkaan Katrina.

    Duidelijke do’s vind ik het inhaken op positieve gebeurtenissen, zoal sport evenementen, veranderingen in regelgeving, zoals IBAN, etc. Daar kan je wat mij betreft gerust reclame maken voor je expertise. Een mooi voorbeeld vind ik de Facebook actie van Rob en Femke. Rob zou met Femke trouwen bij 15.000 likes. Die 15.000 likes hadden ze binnen een dag, met in de slipstream aanbiedingen van taartenbakkers, juweliers, limousine services, lingeriezaken en bruidswinkels. Win- win: gratis producten voor het bruidspaar en reclame voor de leveranciers. Iedereen blij.

    Het grijze gebied zit inderdaad in het meevaren op de expertise van anderen op blogs, fora, linkedin discussies e.d. Enerzijds lok je het uit door het bieden van het podium, anderzijds ontstaat er ook een zelfreinigend systeem, waarbij lezers goed onderscheid kunnen maken tussen kennis delen en promotie. Uiteindelijk snij je jezelf in de vingers als je de ongeschreven regels overtreedt.

    Helemaal eens met de stelling dat het delen van je kennis reclame genoeg moet zijn…..

    Hoop dit deze reactie zich niet classificeert als ‘Slipstreaming’.

    Beantwoorden
  2. Marcel says:

    Het lijkt inderdaad een trend te zijn dat interacties op het internet tegenwoordig een vorm van zelfpromotie moeten zijn.
    Ik kan me hier in veel gevallen enorm aan irriteren, zeker wanneer het echt niets met het onderwerp te maken heeft of overduidelijk zoeken naar de link is.
    Zo zou ik hier mezelf kunnen promoten en je eraan herinneren dat je WordPress out of date is en dat ook andere beveiligingsinstellingen van je website niet helemaal ideaal zijn met een link naar mijn website mocht je hulp nodig hebben met dit te verbeteren.
    Omdat ik hier dus geen voorstander van ben, dus geen link naar mijn website, maar wel een zekere ironische reactie.

    Beantwoorden

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.