Marktonderzoek in 15 minuten – deel 5

Praten mensen er wel over?

Ik ga je leren hoe je in een paar seconden kunt zien of mensen of jouw onderwerp praten. Nogal essentieel want als zij dat niet doen, kun je net zo goed niet starten met het op de markt zetten van jouw idee, concept, product of dienst.

In deel 1 waren we gestart om in hele korte tijd een marktonderzoek te doen. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”.

We kwamen in deel 2 erachter dat het beter is om het idee aan te passen naar een App die websites interpreteert toen we gingen onderzoeken hoeveel content er per dag bij komt volgens Google.

In deel 3 onderzochten we hoe vaak mensen Google gebruikten via de Google Keyword Tool.

In deel 4 bekeken we of er een opgaande of neergaande trend te waarnemen was via Google Trends.

Dit is onze checklist met vetgedrukt het item die ik vandaag behandel:

  • Google zoekresultaten
  • Google Keyword Tool
  • Google Trends
  • Tweetreach
  • Finchline
  • Tweetchup
  • Zoekopdrachten in Twitter
  • Followerwonk
  • LinkedIn profielen & Groups

Tweetreach

Dat mensen naar jouw oplossing zoeken is leuk. Maar als niemand er over praat, naar vraagt of vergelijkingen maakt die relevant zijn, dan kun je het ook maar beter niet doorzetten. Om snel daar een indruk van te krijgen kun je gebruik maken van de gratis tool Tweetreach.

Als we volgens ons voorbeeld zoeken op ‘Blind’ (1) dan blijkt dat een te algemeen woord:

tweetreach 01

Dus we verrijken de zoekopdracht met enkele booleans (2) zoals ‘lang;nl’ (nu zijn alle tweets door Nederlanders verstuurd), en sluiten we met een minteken enkele woorden uit die in relatie tot blind en ons voorbeeld niet relevant zijn (de voetballer ‘Daley Blind’ en ‘blind date’). Dan zie je hoeveel accounts dat woord hebben gebruikt (3) en hoeveel volgers daar weer van het ook gezien zouden kunnen hebben (4). Het echte aantal ligt nog tenminste 30 keer hoger (5) want alleen de 1e 50 resultaten zijn gratis. Maar extrapoleer alles maar ruwweg met 30 en dan weet je dus dat heel veel mensen bezig zijn met dit onderwerp:

tweetreach 02

Als je naar beneden scrollt zie je dat er veel conversaties (6) tussen mensen plaatsvinden en dat het onderwerp vaak wordt geretweet (7). Dit is een mooie indicator omdat er niet alleen maar berichten worden verstuurd (vaak door spammers!) wat niet tot interactie leidt:

tweetreach 03

Kijken we bij de gebruikers die het meeste hebben bijgedragen met hun berichten (8) dan moet we ook Danny (9) en Ajax (10) uitsluiten blijkbaar. Maar goed het is nu een methodiek en het resultaat minder belangrijk.

tweetreach 04

Een totaaloverzicht van alle gebruikers die deze woorden hebben gebruikt zie je daaronder weer (10) en hun tweets (11). ‘Liefde’ moeten we dus ook uitsluiten.

tweetreach 05

In het volgende deel gaan we naar sentiment kijken door middel van Finchline!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.