Marktonderzoek in 15 minuten – deel 4

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

Vandaar dat ik je laat zien hoe je trends kunt ontdekken op Google en hoe je deze kunt vertalen naar jouw marktonderzoek.

In deel 1 waren we gestart om in hele korte tijd een marktonderzoek te doen. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”.

We kwamen in deel 2 erachter dat het beter is om het idee aan te passen naar een App die websites interpreteert toen we gingen onderzoeken hoeveel content er per dag bij komt volgens Google.

In deel 3 onderzochten we hoe vaak mensen google gebruikten.

Dit is onze checklist met vetgedrukt het item die ik vandaag behandel:

  • Google zoekresultaten
  • Google Keyword Tool
  • Google Trends
  • Tweetreach
  • Finchline
  • Tweetchup
  • Zoekopdrachten in Twitter
  • Followerwonk
  • LinkedIn profielen & Groups

Google Trends

In de Google Keyword Tool kun je onderzoeken hoe vaak mensen hebben gezocht naar bepaalde woorden in de afgelopen maand. De vraag is natuurlijk: is dat altijd zo geweest of betreft het een opgaande of neergaande trend? Ga daarom naar Google Trends en vul de oorspronkelijke en de nieuw gevonden woorden (1) in, selecteer Nederland als regio (2) en dan zie je in ons voorbeeld dat ‘Restaurant’ (3) veel hoger scoort dan de rest:

google trends 01

Het resultaat is trouwens een indexcijfer van 1 tm 100%. Maar als je huidige aantal zoekodprachten weet kun je zelf berekenen hoeveel het eerder was en inschatten hoeveel het gaat worden aan de hand van de trend. In ons voorbeeld heb ik ‘Restaurant’ even weg geklikt. Door ‘prognose’ (4) aan te vinken kun je zien waar het heen gaat volgens Google. Het woord ‘blind’ (5) vertoont een aardig opgaande trend!

google trends 02

 

Scroll je verder naar beneden zie je meteen in welke provincies mensen het vaakst zoeken (6) naar jouw oplossing en waar je beter niet meteen je idee kunt lanceren (7):

google trends 03

Daaronder vind je de Top woorden (8) in relatie tot jouw zoekopdracht en de opkomende woorden (9) die vaak ook nog bijzondere inzichten geven. Door op die woorden te klikken krijg je aparte trend overzichten.

Up or Down?

Gaan de trends naar beneden? Laat maar zitten dan… Gaan de trends door het dak? Zo spoedig mogelijk starten! Of nee nog niet! We hebben nu alleen de zoekkant bekeken van ons onderzoek. Nu gaan we achterhalen of mensen er ook over ‘praten’ in de social media. Want als mensen er massaal naar zoeken en er ook massaal over praten, dan zit je echt op een goudmijn! Maar dat lees je weer in het volgende deel waarin ik Tweetreach ga behandelen.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.