Marktonderzoek in 15 minuten – deel 3

Hoe vaak zoeken mensen naar jouw oplossing?

In deel 1 waren we gestart om in hele korte tijd een marktonderzoek te doen. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”. We kwamen in deel 2 erachter dat het beter is om het idee aan te passen naar een App die websites interpreteert toen we gingen onderzoeken hoeveel content er per dag bij komt volgens Google.

Dit is onze checklist met vetgedrukt het item die ik vandaag behandel:

  • Google zoekresultaten
  • Google Keyword Tool
  • Google Trends
  • Tweetreach
  • Finchline
  • Tweetchup
  • Zoekopdrachten in Twitter
  • Followerwonk
  • LinkedIn profielen & Groups

Google Keyword Tool

Als je al een keer Google Adwords hebt gebruikt ken je deze tool vast al. Hiermee kun je namelijk advertenties samenstellen met trefwoorden waar mensen die Google gebruiken naar zoeken. Echter, als adverteerder zoek je woorden waar niet te vaak op wordt gezocht, dus hoe specifieker des te beter, wil je zo min mogelijk concurrentie en betaal je natuurlijk ook niet graag de hoofdprijs per keer dat iemand op de link in jouw advertentie klikt.

Meld je eerst nog aan voor Google Adwords als je dat nog niet hebt gedaan. Het is gratis en verplicht je tot niets. We gaan namelijk niet adverteren maar slechts de Keyword Tool gebruiken!

Navigeer (1) naar de Keyword Planner (2):

keyword tool 01

Selecteer ‘Search for new keyword and ad group ideas’ (3):

keyword tool 02

Geef hier enkele trefwoorden (4) op en plaats iedere zoekcombinatie op een nieuwe regel. Check de taal en landinstellingen (5) en klik uiteindelijk op ‘Get ideas’ (6):

keyword tool 03

Ik heb in ons voorbeeld hier op gezocht (7) maar kruip vooral in de huid van jouw toekomstige klant (waar zouden zij naar zoeken denk je?).  Je moet alleen nog even op ‘Keyword Ideas’ (8) klikken om het juiste overzicht te krijgen:

keyword tool 04

Rangschik de resultaten van groot naar klein (9) en zie welke woorden het vaakst worden ingetyped (10). Ik heb zelf een vuistregel van minimaal 1000 keer per maand. Daaronder is het zoekvolume en dus de behoefte te laag. In ons voorbeeld is ‘app’ eigenlijk te algemeen maar ‘menukaart’ doet het wel lekker. Er is helaas weinig competition (11). Want als die ‘high’ is en in combinatie met een Cost Per Click (CPC) prijs (12) van meer dan € 1,- dan kun je er gewoon vanuit gaan dat er iemand veel marketinggeld heeft uitgegeven om te achterhalen dat het heel slim is om te adverteren op dat woord. Als je googled op dat woord moeten er dus advertenties tevoorschijn komen. Als je daar dan op klikt weet je meteen hoeveel dat kost voor een adverteerder. En nu niet meteen je concurrent pesten he? In ons voorbeeld wordt ‘blinden’ maar 210 keer opgezocht per maand maar is de CPC wel € 1,65. Goede indicatie dat mensen daar naar op zoek zijn en nodig hebben!

keyword tool 05

bol.com

Je kent die beroemde functie wel op websites zoals bol.com; “Mensen die dit boek kochten, kochten ook boek X, Y of Z”.

Dat heb je bij de Keyword Tool dus ook in de vorm Keyword Suggestions. Mensen die zochten op onze woorden zochten ook op andere woorden die er vaak ook wat mee te maken hebben (13, 14 en 15). Hieruit blijkt dat mensen vaker op ‘blind’ dan op ‘blinden’ zoeken. Echter het meervoud woord bevat ook het enkelvoud woord. Dus op toekomstige websites en social media platformen kun je beter in meervoud schrijven.

keyword tool 06

In de volgende blog ga ik je laten zien wat je met de Google Trends tool kunt om ons marktonderzoek in 15 minuten voort te zetten!

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.