De kracht van indirecte Marketing

In mijn vak kom ik heel veel marketeers tegen. In de periode dat ik bij Just Connecting werkte heb ik zo honderden mensen opgeleid tot Social Media Manager. En heel vaak was het mij opgevallen dat marketeers geleerd hebben om hun doelgroep te omschrijven, te lokaliseren en te benaderen.

In de social media is het juist verstandig om een doelgroep niet rechtstreeks te benaderen! Met indirect marketing kun je de omgeving en jouw toekomstige klant zelf beïnvloeden. En door de juiste tactieken te implementeren kun je ook het initiatief verleggen. Want een toekomstige klant kan toch ook zelf verzinnen dat zij jouw product, dienst of App nodig hebben?

Digitaal flyeren

Ik vergelijk het vaak met een flyer. Te vergelijken met zo’n reclamefolder voor een pizza die door jouw brievenbus wordt geduwd. Je ziet de pizza, je krijgt trek, je vindt op de flyer een telefoonnummer… en de rest kun je raden; dat wordt pizza eten!

In de social media kun je dat ook doen (digitaal flyeren) zodat anderen denken: “Hé, dat is interessant!”.Een recent voorbeeld:

  1. Ik volg vanuit mijn twitteraccount startups (mijn doelgroep) die opgesomd worden op o.a. Betalist in de regio Nederland
  2. Ook worden ze door mij in een openbare lijst geplaatst van Nederlandse Startups (waarvan zij ook een notificatie ontvangen)
  3. En dan is het wachten totdat o.a. dit gebeurt:

01 blog nima

Ik stel vervolgens een verdiepingsvraag:

02 blog nima

En dan uiteindelijk:

03 blog nima

Een ander voorbeeld waarbij ik adhv een zoekopdracht in ga op een relevante tweet:

04 blog nima

Maar het mooiste is natuurlijk dat anderen voor jou de verwijzing doen zoals:

05 blog nima

06 blog nima

TOEVOEGING NAV REACTIE SASCHA MURK:

Om aan echte indirecte marketing te doen kun je bijvoorbeeld mentionmapp gebruiken. Je maakt daarmee inzichtelijk met welke twitteraccounts een bepaald twitteraccount een gesprek heeft gevoerd in de afgelopen periode (zeg maar afgelopen week). Stel dat Sascha mijn doelgroep is. Zij heeft volgens mentionmapp in deze periode gesprekken gevoerd met:

mentionmapp

Als ik hen dan ook ga volgen en hen ga helpen met vragen beantwoorden, retweeten waar mogelijk (zonder te overdrijven), kom ik bij hen beeld, zij volgen terug en proberen mij vaak dan ook te helpen. En dan bij voorkeur met een introductie bij Sascha natuurlijk!

De volgende onderwerpen zijn van belang als je indirect marketing wilt toepassen:

  • Platformkennis van o.a. Linkedin, Twitter, Facebook, Google+ en Pinterest
  • Selectie van de juiste platformen en tools
  • Welke indicatoren wijzen op een behoefte?
  • Verschillende tactieken op het gebied van indirect marketing
  • 4 vormen van webcare implementeren (reactief, actief, proactief en hyperactief)
  • Leads vinden in de social media
  • De juiste vragen stellen
  • Vinden en binden van influencers
  • Kengetallen bepalen
  • Meetbaar maken van conversies
  • Rendement berekenen

Meer weten over mijn aanpak? Pick my Brain!

 

2 replies
  1. Sascha Murk says:

    Vincent, in mijn ogen, doe je niks anders dan die marketeers die je beschrijft. Je beschrijft je doelgroep (start ups), lokaliseert ze (je gaat ze volgen) en benadert ze heel direct (met je dienst: no leads no pay).
    Waar niks mis mee is overigens. Maar volgens mij kan social media er ook voor zorgen dat ze jou vinden en benaderen mits je relevante info aanbiedt (maar dat weet jij ook als geen ander:-) Een combinatie van beiden is trouwens mijn voorkeur. Kortom misschien klopt je stelling wel, maar je eigen voorbeeld niet.

    Beantwoorden
    • Vincent says:

      Goed punt Sascha. Google maar eens op ‘Linkedin Twitter expert’. 😉

      Helaas werkte, toen ik de blog schreef, mentionmapp.com niet. Dit is een tool om te achterhalen met wie een bepaald twitteraccount in de afgelopen periode in gesprek is geweest. Ik zal deze toevoegen aan de tekst.

      Vincent

      Vincent

      Beantwoorden

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.