Marktonderzoek in 15 minuten – deel 2

Wat zegt Google er van?

In deel 1 las je al dat het mogelijk is om heel snel een marktonderzoek te doen naar jouw fantastische idee. Ik deed ook een oproep voor input. Petra Venekamp reageerde met haar idee: “Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden”. Op basis daarvan ga ik deze reeks schrijven.

Dit is onze checklist met vetgedrukt het item die ik vandaag behandel:

  • Google zoekresultaten
  • Google Keyword Tool
  • Google Trends
  • Tweetreach
  • Finchline
  • Tweetchup
  • Zoekopdrachten in Twitter
  • Followerwonk
  • LinkedIn profielen & Groups

Google zoekresultaten

Hoe simpel kan het zijn. Heb je al gezocht op Google? Zijn er al aanbieders van jouw idee, concept, dienst, product of app? Dus in ons voorbeeld zoek ik bijvoorbeeld op:

google zoeken

Oei, dat zijn 74.000 resultaten. Maar welke zijn relevant? Hoeveel aanbod zit er tussen? Mijn oog valt in ieder geval op de blogpost van Frankwatching! Een uitgebreid en inhoudelijk zeer sterke blog met allemaal tips hoe je je website kunt optimaliseren. Maar ik kan me voorstellen dat de doelgroep (restaurants) hier helemaal geen kaas van hebben gegeten. Dus Petra, even met jouw goedvinden, ik pas jouw idee een beetje aan: Zou een App die website informatie van een restaurant gebruikt en aanpast voor slechtzienden/blinden een handig hulpmiddel zijn?

Met de toevoeging ‘app’ aan de zoekregel krijg ik nu dit:

google zoeken app

Hé, het bestaat al volgens het bovenste zoekresultaat maar is nu alleen nog beschikbaar voor Android en in het Engels (volgens de gegevens uit 2012)! En ze vermelden niets over het inlezen van websites of menukaarten. Dus we gaan voor nu nog even verder want ‘ons idee’ is veel beter natuurlijk. 😉

Nu breng ik de resultaten terug naar afgelopen week om te zien hoeveel content er rond dit onderwerp recentelijk wordt gepubliceerd:

google zoeken periode aanpassen

 

En dat zijn er toch nog 70 (7 pagina’s a 10 resultaten)!

7 paginas

  • Heb je heel weinig resultaten (<3 pagina’s): Dat kan betekenen dat er nog geen aanbieders zijn EN/OF er niemand naar op zoek is!
  • Heb je heel veel resultaten (> 30 pagina’s): Dat kan betekenen dat er al heel veel aanbieders zijn EN/OF iedereen er naar op zoek is!

Je moet daarom de resultaten wel even uitpluizen op zoek naar concurrerende oplossingen, websites, blogs of fora met vragen/conversaties over het onderwerp, etc.

We hebben nu echter gekozen voor eigen trefwoorden. We hebben nagedacht voor een ander en dat is nooit zo slim. In het volgende deel zal ik je daarom laten zien op welke woorden mensen allemaal googlen naast de woorden waarvan jij denkt dat zij googlen. En nog belangrijker: hoe vaak dat gebeurt! De volgende keer gaat het dus over de Google Keyword Tool.

1 reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.