Marktonderzoek in 15 minuten – deel 1

Dus jij hebt een te gek idee? Check eerst even of er markt voor is!

Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem als jij: ik verzin ongeveer iedere week een nieuw bedrijf, dienst, app of andere oplossing. Ik heb intussen een methode ontwikkeld voor mijzelf, om in ongeveer 15 minuten te achterhalen of er überhaupt mensen op zitten te wachten, er al andere partijen zijn die de oplossing al hebben bedacht en of het concept dus levensvatbaar zou zijn!

In de komende blogreeks ga ik je dat ook leren om de indicatoren te herkennen en resultaten die je krijgt te beoordelen. MAAR het is geen garantie op succes! Aan de andere kant, toen Apple de Ipad op de markt bracht zat daar ook nog niemand op te wachten en kijk eens hoe dat eens is gelopen…

De volgende onderwerpen komen langs en ik ga je uitleggen hoe je deze kunt gebruiken voor jouw verkorte marktonderzoek:

Om te voorkomen dat deze blogpost een kilometer lang wordt deel ik de onderwerpen dus op. Heb geduld 😉

Voor de duidelijkheid: echt marktonderzoek, interviews met toekomstige klanten, navraag bij experts, etc draagt zeker bij als je na dit verkorte onderzoek ook een investeerder zoekt of een ondernemingsplan indient bij een bank! Maar dan weet je in ieder geval of dit de moeite wel waard is!

Heb je mogelijk een voorbeeld die ik kan/mag gebruiken in mijn blogs? Dan hoor ik het graag hieronder bij de reacties!

Bekijk hier het volgende deel van deze blogreeks.

 

4 replies
  1. petra venekamp says:

    Plan is om een website te maken waardoor menukaarten van restaurants toegankelijk worden voor slechtzienden/blinden. En dat je overal in NL via deze site kunt zoeken naar een restaurant waar je je dus als slechtziende zelf de kaart kunt kiezen (en dat de bediening ook weet wat ze moeten doen en niet naar de WC moeten wijzen).

    Veel slechtzienden hebben een app op de Iphone/Ipad om website voor te lezen of te vergroten. Alleen zijn menu’s vaak in pdf waardoor het niet werkt of niet opgedeeld en moet je alles in 1 keer horen. Dus weet jij de soep nog als je bij het nagerecht bent? Nu doelgroep 500.000 en deze groeit door vergrijzing o.a. Naast website kun je ook in de zaak een menu krijgen met vergroot lettertype en op wit papier waardoor ouderen het ook beter kunnen zien.

    Moet dus 2 doelgroepen helder hebben a) de slechtzienden en hun omgeving gaan deze gebruik maken van de site en b) gaan restaurants jaarlijks een klein bedrag betalen voor plaatsing op deze site?

    Beantwoorden
  2. Vincent says:

    Geweldig idee Petra. Ik ga deze gebruiken in mijn aankomende blogs!

    Help mij nog even: waar zou de 2 doelgroepen op googlen denk je?

    Vincent Smit

    Beantwoorden
    • petra venekamp says:

      Hi Vincent

      Een lastige. Ik denk dat doelgroep 2 niet gaat googlen hiervoor want die bedenken dat niet zelf (anders hadden ze dit al) maar slechtzienden misschien op vergroten menukaart/ of toegankelijkheid (daar valt veel van dit soort dingen onder vaak wordt er onderzoek gedaan door organisaties voor rolstoel en dan kijken ze ook nog even naar de zaak voor doven en slechtzienden).
      Heb het zelf ook nog niet helder. Ik ga dit vragen aan Visio die deze groep ondersteund en waar ik mee samenwerk op technisch gebied zodat de site wel voldoet aan hun eisen en wensen.
      mvg
      Petra

      Beantwoorden

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.