Afrekenen op resultaat

Afwijken van uurtje-factuurtje?

Bedrijven zijn gewend om diensten af te nemen op urenbasis tegen een uurtarief of op projectbasis. Wat eigenlijk ook is gebaseerd op een schatting van het aantal uren maal uurtarief. In het laatste geval neemt de projectnemer het risico om meer uren te moeten uitvoeren dan deze te kunnen factureren. Het tegenovergestelde is natuurlijk ook mogelijk. Dat de projectnemer eerder klaar is.

Aan de hand van verschillende rekenmodellen kun je, als je normaal gesproken op uurtje-factuurtje werkt, een ander model kiezen en berekenen of dat slim is en wat dat aan kosten meebrengt voor de opdrachtgever. Simpel gezegd: je kunt niet meer uren werken dan 100% of een tijdje misschien 125%+ maar dan moet je al medewerkers aannemen om het schaalbaar te maken. Werk je via andere vormen kun je terugrekenen dat het uurtarief veel hoger is geworden (of lager als je het niet goed aanpakt!).

De volgende vormen kunnen een alternatief zijn:

  1. Toch op urenbasis maar dan voor een lager tarief en een succes fee bij het behalen van een overeen te komen meetbare en zelf te beïnvloeden doelstelling
  2. Aan de hand van leads zoals het aantal nieuwe websitebezoekers, informatieaanvragen, verwijzingen, contact verzoeken, offerte aanvragen of zelfs directe verkopen
  3. Of voor een aandeel in het bedrijf wat je later kunt doorverkopen

Afrekenen op basis van uren en een succes fee

Deze vorm lijkt het meeste op de traditionele manier van werken op uren basis. Het maakt inzichtelijk hoeveel de kosten waren en nu worden. Door het hogere risico is het verstandig een afwijkend uurtarief te kiezen of een hogere succes fee bij het behalen of zelfs overtreffen van de doelstelling(en).

Mogelijke parameters om over na te denken:

  • Normale uurtarief
  • Afwijkend uurtarief om voor een hoger risico te gaan werken
  • Aantal verwachte uren (per periode)
  • Huidige aantal gewerkte uren
  • Percentage van het uurtarief waartoe je bereid bent om te gaan werken
  • Succes fee bij het behalen van de doelstelling (dat kan de gemiste eigen omzet zijn, een vast bedrag, een % van de omzet, etc)
  • Succes fee bij het overtreffen van de doelstelling met x %
  • Doelstelling van de opdrachtgever in aantallen, orders, sollicitanten, euro’s, etc
  • Huidige stand doelstelling

De volgende resultaten kun je dan berekenen:

  • Omzet bij het normale uurtarief
  • Te facturen uurtarief
  • Aantal gewerkte uren
  • Omzet bij het nieuwe uurtarief
  • Gemiste omzet
  • Succes fee in euro’s
  • Return On Investment (ROI) = omzet van de opdrachtgever gedeeld door de kosten van de uren voor de opdrachtgever

Voor mijn eigen klanten heb ik verschillende parameters verwerkt in een excel sheet waardoor alles doorgerekend wordt en vergeleken kan worden wat de beste keuze is voor mijn opdrachtgever en mijzelf.

Lees verder op mijn blog over het Afrekenen op basis van Leads en Afrekenen op basis van een aandeel!

Op mijn column op Investormatch.nl kun je in ieder geval lezen wat mijn visie is over ROI van social media.

Tags: , , , , ,
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.