Afrekenen op basis van Leads

Per stuk in plaats van per uur

In de vorige blog ging het over een variant (uurtarief + succes fee) op de traditionele manier van het werken op urenbasis. De voordelen van het afrekenen op basis van Leads, is dat de opdrachtgever alleen hoeft te betalen als er daadwerkelijk leads worden aangedragen. Dus No Cure No Pay. Of misschien wel beter: No Leads No Pay. Het nadeel voor de opdrachtgever is dat er ook meestal geen inspanningsverplichtingen zijn van de leadbrenger. Een combinatie met het vorige model is natuurlijk denkbaar.

Mogelijke parameters om over na te denken:

  • Normale uurtarief (excl btw)
  • Aantal verwachte uren (per periode)
  • Huidige aantal gewerkte uren
  • Aantal leads doorgegeven of door te geven
  • Soort leads (bezoekers op de website, informatie aanvragen, offerte aanvragen, directe verkopen, etc)
  • Hoeveel leads per periode
  • Aantal opgevolgde leads door opdrachtgever
  • Aantal leads verzilverd
  • Waarde per lead in euro
  • Customer Live Value (CLV) oftewel; wat levert een klant gemiddeld op?
  • Waarde per lead als percentage van de CLV
  • Waarde per lead als percentage van de omzet
  • Omzet per lead voor de opdrachtgever

De volgende resultaten kun je dan berekenen

  • Gemiste omzet voor de leadbrenger
  • Totaal aantal uren ingezet
  • Aantal leads doorgegeven
  • Aantal bezoekers op de bestemmingspagina(s)
  • Aantal informatie aanvragen
  • Aantal offerte aanvragen
  • Aantal contact opgenomen (via contactformulier, e-mail of telefonisch) of andere parameters
  • Facturabele omzet aan doorgegeven leads
  • Conversieratio doorgegeven leads versus verzilverde leads
  • Return On Investment (ROI) = omzet van de opdrachtgever gedeeld door de kosten van de leads voor de opdrachtgever

In de volgende blog laat ik je zien waar je allemaal aan kunt denken mocht je een aandeel willen verkrijgen in ruil voor jouw inspanningen. Hoe je de opdrachtgever inzichtelijk kunt maken, wat dan bij een redelijk rendement het initiatief uiteindelijk waard moet zijn en wat de kosten waren geweest als je op urenbasis of op basis van leads had gewerkt.

Op mijn column op Investormatch.nl kun je in ieder geval lezen wat mijn visie is over ROI van social media.

Tags: , , , , , ,
1 reply
  1. JohansVisie says:

    Mijn ‘gemiste omzet’ bedraagt tot nu eigenlijk alleen verspilde tijd, en dat zijn vele euro’s. Waarom verspild? Omdat de leads welke ik ontdek, in zo’n pril stadium ontdekt worden dat het vaak de eindklanten zijn en dat is niet dé klant welke de personen zijn waarop de Account Manager van het bedrijf waar ik nu werk, op zitten wachten. Ironisch hè?

    Beantwoorden

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.